آلودگی هوا و اثرات مضر آن

فهرست مطالب

اثرات مضر آلودگی هوا

 

آلودگی هوا اثرات مضری روی سلامت انسان، حیوانات، محیط زیست و آثار فرهنگی دارد که از جمله این مضرات می توان به عفونت های حاد تنفسی، عفونت های دستگاه گوارش و تناسلی، بیماری انسداد ریه، سرطان ریه، سایر پیامدهای بهداشتی

 

 

عفونتهای حاد دستگاه تنفسی تحتانی

شواهد محکمی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به عفونتهای حاد دستگاه تنفسی تحتانی ( ALRI ) مخصوصا پنومونی ( ذات الریه ) در کودکی و طفولیت در اثر مواجهه با دود ناشی از سوخت بیومس وجود دارد. به طور کلی عفونتهای حاد دستگاه تنفسی تحتانی ( ALRI )، تنها مهمترین علت مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال را نشان می دهد و علت اصلی مرگ و میر سالانه حداقل 2 میلیون نفر در این گروه سنی می باشد.

بیماری مزمن انسدادی ریه

آلودگی هوا در محیطهای بسته به عنوان یک ریسک فاکتور برونشیتهای مزمن ( CB ) و بیماری مزمن انسدادی ریه ( COPD – انسداد تدریجی و نیمه کامل و برگشت پذیر مسیر جریان هوا ) در نظر گرفته می شود. ارتباط و همبستگی بین مواجهه با دوده بیومس و CB و COPD مخصوصا در زنان به اثبات رسیده است.

 

جهت جلوگیری از عفونت های دستگاه ادرار تناسلی در مسافرت ها، پس از عمل های جراحی، درد مفاصل و زانو و … از ابزار ادرار سرپایی بانوان بهینا می توان استفاده کرد.

 

 

سرطان ریه

دوده ناشی از زغال سنگ و بیومس حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد سرطانزا ( مواد شیمیایی که به عنوان افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان شناخته شده اند ) است. شواهد محکمی دال بر مواجهه زنان با دوده ناشی از سوختهای زغال سنگ در محیط خانه و افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه وجود دارد. این مفهوم نشان دهنده مقادیر آلاینده ها با استفاده از بیومس نیست، بلکه حضور مواد سرطانزا در دوده بر وجود احتمالی خطر دلالت دارد.

 

 مسمومیت

مسمومیت یکی از عوارض شایع آلودگی هوا است که می‌تواند کار هر فردی را به بیمارستان بکشد. این عارضه اغلب اوقات به دلیل وجود مونوکسید کربن به وجود می‌آید. مونوکسید کربن، یک آلاینده خفه‌کننده و قوی‌تر از اکسیژن است که به‌راحتی به هموگلوبین متصل می‌شود.

وقتی هموگلوبین خون به جای اکسیژن مونوکسید کربن جذب کند، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها دچار اختلال می‌شود. از آنجایی که مغز به ویژه به کمبود اکسیژن حساس است، بیشتر علائم مسمومیت آلودگی هوای تهران به صورت عصبی است.

علاوه بر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد که یک آلاینده اسیدی است هم می‌تواند دستگاه تنفسی را تحریک می‌کند. این آلاینده هوا گلو را تحریک می‌کند باعث سرفه شدید می‌شود و ممکن است با رسیدن به ریه‌ها منجر به تنگی نفس، اِدِم ریه و ذات الریه شود.

تمامی موارد بررسی شده در بالا فقط بخشی از بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا هستند که ارتباط آنها به طور قطعی مشخص شده است. وارد شدن این آلاینده‌ها به بدن تاثیرات گسترده‌ای بر روی عملکرد اندام‌ها دارد که می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد بیماری‌های زیادی شود.

 

سایر پیامدهای بهداشتی

شواهد و مدارکی وجود دارد که آلودگی هوا در محیط های بسته در کشورهای در حال توسعه ، همچنین ممکن است سبب افزایش خطر سایر مشکلات مهم بهداشتی برای کودکان و بزرگسالان شود، اگر چه این شواهد در مراحل آزمایشی و مقدماتی بوده و براساس چند مطالعه موردی گزارش گردیده اند. این شواهد شامل موارد و حالاتی مثل :

 وزن کم هنگام تولد و مرگ و میر قبل از تولد ( مرده زایی و مرگ و میرهای هفته اول زندگی )

 آسم

 درد گوش میانی ( عفونت گوش میانی ) و سایر عفونتهای حاد تنفسی فوقانی

 توبرکلوزیس ( سل )

 سرطان حلق ( گلو )

 سرطان حنجره

 کاتاراکت ( نابینایی )

 بیماریهای قلبی و عروقی

 

 

منبع: https://eazphcp.tbzmed.ac.ir/Page/1333/%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7.html

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید